Date demografice

Descrierea generală a pieţei transportul aerian în Republica Moldova

În ultimul deceniu transportul aerian în Republica Moldova  a devenit, un mod mai accesibil și mai rapid de deplasare a pasagerilor și de transportare a mărfurilor. Politicile de liberalizare a pieţelor în cadrul Comunităţii Europene au determinat sporirea gradului de competitivitate pe piaţa serviciilor de transport aerian din UE. Ca rezultat al acestei competiţii, transportul terestru a trebuit sa-şi revadă strategiile de dezvoltare, prin modificarea preţurilor şi îmbunătăţirea serviciilor prestate. Astfel, beneficiar al acestei competiţii dintre diverse tipuri de transport este în continuare consumatorul final.
Concurenţa reprezintă unul din instrumentele principale care contribuie direct şi eficient la îmbunătăţirea calităţii serviciilor şi reducerea preţurilor. Prin eliminarea restricţiilor privind destinaţiile, frecvenţele şi capacităţile, liberalizarea permite companiilor aeriene să-şi optimizeze reţeaua de zboruri şi strategiile tarifare. harta aeroporturiAceasta presupune extinderea serviciilor aeriene, inclusiv către noi destinaţii. În rezultat, traficul de pasageri poate fi stimulat substanţial.
Sistemul bilateral de desemnare, care se aplică în prezent pe piaţa serviciilor de transport din Republica Moldova, presupune o competiţie a companiilor aeriene naţionale desemnate cu operatorii aerieni externi desemnaţi doar în cadrul acordurilor bilaterale.
Piaţa serviciilor aeriene prestate de pe aeroportul Chişinău este influenţată de pieţele vecine. Este vorba în special despre aeroporturile din Bucureşti (Otopeni şi Băneasa) şi aeroportul din Odesa. Redirecţionarea traficului de pasageri spre aeroporturile vecine este un fenomen generat de diferenţele majore dintre preţurile la biletele de avion accesibile pe pieţele vecine.

Actorii principali şi evoluţia pieţei serviciilor de transport aerian

În Republica Moldova sunt înregistrate 4 aeroporturi internaţionale:
– Chişinău
– Bălţi
– Mărculeşti
– Cahul
Curse comerciale regulate sunt operate numai de pe Aeroportul internaţional Chişinău.
De pe aeroportul Mărculeşti sunt executate doar zboruri în regim cargo, aceasta deoarece destinaţia aeroportului militar (bază aeriană MIG29) a fost modificată, dar nu există deocamdată infrastructura necesară pentru dezvoltarea transportului aerian de pasageri.
De pe aeroporturile Bălţi şi Cahul nu sunt operate zboruri regulate sau neregulate. Situaţia este dictată de concentrarea fl uxului de pasageri pe aeroportul Chişinău, în imediata apropiere de capitala republicii, respectiv de absenţa interesului vreunui operator aerian de a executa zboruri de pe aceste aeroporturi.
În prezent, din Aeroportul Internaţional Chişinău sunt operate zboruri regulate şi charter spre 28 destinaţii. Un număr de 17 companii aeriene efectuează zboruri regulate şi zboruri charter, din care 4 transportatori aerieni naţionali şi 13 internaţionali.
Air Moldova operează zboruri regulate spre 17 destinaţii: Frankfurt, Munchen, Viena, Istanbul, Lisabona, Madrid, Londra, Atena, Larnaca, Roma, Milano, Verona, Paris, Moscova, Sankt-Petersburg, Bucureşti şi Kiev. Air Moldova operează curse sezoniere spre destinaţiile Varna, Sofi a, Antalia, Bodrum şi Sharm el Sheikh. Cotă de piaţă în 2010 – peste 49%.
Al doilea ca mărime operator naţional este Moldavian Airlines. Acesta are zboruri regulate spre Budapesta şi Istanbul. Cotă de piaţă în 2010 – 2,93%. Tandem Aero este a treia ca mărime companie aeriană naţională şi deserveşte tradiţional zborurile regulate spre Tel-Aviv.